Pressmeddelande 2020-04-16

Corona/Covid-19-pandemin har drabbat Sverige och världen hårt. Folkhälsomyndigheten har meddelat restriktioner, för bland annat föreningar, om sammankomster som gäller året ut. Dessa säger att föreningar rekommenderas att inte ha större sammankomster på över 50 personer, i nuläget. Där framgår att det även att det är av största vikt att hålla avstånd till varandra, även utomhus.

Vi i styrelsen har följt rapporteringen noggrant, tagit råden till oss och har efter många funderingar och mycken vånda beslutat att inte genomföra ett Skövde Pride 2020.

Över 300 Pridefestivaler runt om vår värld har antingen ställts in helt eller skjutits på framtiden utan nytt datum. Vi har inhämtat råd och stöd ifrån flera av de organisationer som delar vårt öde. Alla tycker att det är otroligt trist men liv och hälsa går alltid först. Håll huvudet kallt, håll hjärtat varmt, håll händerna rena, håll ihop, håll ut och håll fysisk distans. Den 27/6 kommer ett Global Pride att arrangeras på internet under 24 timmar. Skövde Pride kommer att delta där i samarbete med Svenska Pride där vi är medlemmar.

Vi hoppas att våra kommuner och regionen då regnbågsflaggar lika fint som dom har gjort under Skövde Pride tidigare år. Låt Sverige och världen visa att Hbt-personer och Hbt-rättigheter är viktiga även om det, tyvärr, inte blir ett Skövde Pride 2020.

Styrelsen Pride Skaraborg